Przejdź do głównej zawartości

Jak oswoić dziecięcy lęk


Od czasu do czasu ktoś mnie pyta jak radzić sobie z lękami i strachami dzieciaczków. Słyszę o wymiotujących przedszkolakach, łysiejących pierwszakach... 

Zajęcia z dziećmi mogą przebiegać w następujący sposób:



1. Rozmowa na temat uczuć, emocji: czym jest strach, radość, smutek itp. i jak możemy je okazać, rozpoznać u ludzi. Wybieranie kolorów chust, prezentowanie ciałem i mimiką twarzy danego uczucia, emocji.

2. Każdy czasem się boi, to nic złego... Rozmowa o tym, że warto o strachach porozmawiać, że czasem rodziców również się boi, np. o zdrowie dziecka, o pracę itp.

3. Potem poprosimy dzieci, aby opowiedziały jak radzą sobie ze strachem: burza mózgów, każdy pomysł jest dobry. Stach można ośmieszyć, wygonić, przepędzić, można się przed nim ukryć pod kocem, zaświecić latarkę, wykrzyczeć, wezwać na pomoc starsze rodzeństwo, można przytulić się do mamy itp.

4. Rysowanie swoich strachów: pająków, burzy, błyskawic, ciemności itp.

5. Kruszenie strachu: sypiemy dzieciom na kartki z rysunkami chrupki kukurydziane, dzieci kruszą je wałkiem do ciasta na drobny pył, niszczą strachy, walczą z nimi, potrafią je zmiażdżyć.

6. Kolejnym krokiem jest otwarcie okien. Dzieci wyrzucają zmiażdżone strachy przez okno, wydmuchując, rozwiewając je na cztery strony świata.

7. Ostatecznie pokonują symbolicznie strach przepuszczając rysunki przez niszczarkę do papieru (można też potargać, pognieść), aby unicestwić strachy na Amen.

8. Papier z niszczarki wykorzystać można do ulepienia radości: na szary papier przyklejamy porozcinane papierki ze strachami i pomalowane na kolory tęczy, radości, odwagi. Można też dokleić kwiaty z krepy, motylki z kolorowego papieru itp.

9. Na koniec rakieta: chwytamy się za ręce, w kręgu, kucamy i wyskakujemy w górę wykrzykując ile pary w gardłach: "udało się"!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego

Wielu rodziców doświadcza sytuacji, w których ich dzieci napotykają trudności związane z rozwojem emocjonalnym, społecznym czy poznawczym. Często rodzice zastanawiają się, kiedy już jest ten czas, żeby skorzystać z porady psychologa. Drogi rodzicu nie musisz czekać na moment, gdy pytań i wątpliwości będzie coraz więcej, a nierozwiązywane problemy doprowadzą do sytuacji, w której jako rodzic poczujesz się bezradny. Paradoksalnie nie musisz mieć problemów, żeby pójść do psychologa. Wystarczy, że jesteś uważnym rodzicem- doświadczasz radości i rozterek wychowania. Często opierasz się na intuicji, wiedzy i doświadczeniu budując relację z własnym dzieckiem. Zadajesz sobie pytania dotyczące jego rozwoju oraz funkcjonowania. Jeśli budzą one Twoje wątpliwości oraz niepokój masz prawo szukać pomocy i wsparcia u psychologa. Gabinet psychologa to jest to miejsce, w którym możesz wyrazić swoje troski, niepokoje, oczekiwać zrozumienia i wysłuchania. A także analizy sytuacji problemowej oraz próby w...

MOXO

Moxo,  to obiektywne i wiarygodne narzędzie wspierające diagnozę ADHD.  To innowacyjny komputerowy test ciągłego wykonywania, który skutecznie wspomaga proces diagnozy ADHD. Narzędzie to zapewnia dokładne pomiary wszystkich podstawowych objawów:  - zaburzeń uwagi  - czasu reakcji  - impulsywności  - nadruchliwości  Moxo występuje w dwóch wersjach wiekowych:  - dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat  - dla młodzieży i dorosłych w wieku 13 do 60 lat

Metoda Feuersteina

 Komu to pomoże Terapia w wersji standardowej jest adresowana do dzieci od szóstego roku życia i dorosłych, szczególnie seniorów. Wesprze osoby z następującymi trudnościami w poznawczymi: dysleksja dyskalkulia problemy z koncentracją uwagi, nadpobudliwością i impulsywnością (ADD; ADHD) obniżona sprawność intelektualna uogólnione trudności w uczeniu się nieharmonijny rozwój intelektualny trudności związane z zaburzeniami centralnego układu nerwowego (jak epilepsja czy stany pourazowe CUN) trudności wynikające z zaniedbań środowiskowych Więcej przeczytasz TUTAJ  >>>