Przejdź do głównej zawartości

Pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego

Wielu rodziców doświadcza sytuacji, w których ich dzieci napotykają trudności związane z rozwojem emocjonalnym, społecznym czy poznawczym. Często rodzice zastanawiają się, kiedy już jest ten czas, żeby skorzystać z porady psychologa. Drogi rodzicu nie musisz czekać na moment, gdy pytań i wątpliwości będzie coraz więcej, a nierozwiązywane problemy doprowadzą do sytuacji, w której jako rodzic poczujesz się bezradny.

Paradoksalnie nie musisz mieć problemów, żeby pójść do psychologa. Wystarczy, że jesteś uważnym rodzicem- doświadczasz radości i rozterek wychowania. Często opierasz się na intuicji, wiedzy i doświadczeniu budując relację z własnym dzieckiem. Zadajesz sobie pytania dotyczące jego rozwoju oraz funkcjonowania. Jeśli budzą one Twoje wątpliwości oraz niepokój masz prawo szukać pomocy i wsparcia u psychologa. Gabinet psychologa to jest to miejsce, w którym możesz wyrazić swoje troski, niepokoje, oczekiwać zrozumienia i wysłuchania. A także analizy sytuacji problemowej oraz próby wspólnego poszukiwania możliwych rozwiązań.


Pierwsze spotkanie

Psycholog zazwyczaj prosi by na pierwszą wizytę rodzice lub opiekunowie pojawili się bez dziecka. Spowodowane jest to potrzebą swobodnej rozmowy i przekazywania informacji o dziecku. Wizyta ma charakter konsultacyjny i trwa ok. 50 - 90 minut.

Specjalista przeprowadza z rodzicem dokładny wywiad. Zapewne zapyta o powód konsultacji, ważne i przełomowe wydarzenia z życia dziecka, codzienne funkcjonowanie, stan zdrowia, zauważone trudności, zainteresowania, relacje z rówieśnikami, niepokojące zachowania, mocne strony, style reagowania i wyrażania emocji.

Podczas pierwszej wizyty psycholog przedstawia także informacje organizacyjne np. sposób umawiania i odwoływania wizyt oraz opowie o swoich metodach pracy z dzieckiem. Podpowie także, w jaki sposób przygotować dziecko na spotkanie w gabinecie i zaproponuje liczbę kolejnych spotkań.

Należy pamiętać, że rolą psychologa nie jest ocena, lecz okazywanie zrozumienia, wsparcia oraz wspólne z rodzicami poszukiwanie rozwiązań problemu i opracowanie strategii postępowania. Każda zmiana to proces, który wymaga czasu, wysiłku i konsekwencji w działaniu.

Spotkania z dzieckiem

Kolejnym etapem są indywidualne spotkania z dzieckiem. Ich przebieg oraz organizacja zależne są od wieku dziecka, jego indywidualnych możliwości i potrzeb. W spotkaniach z małym dzieckiem psycholog wykorzystuje zabawę, jako naturalną aktywność rozwojową i poznawczą. W pracy ze starszym dzieckiem specjalista wykorzystuje rozmowę i swobodne wypowiedzi dziecka dotyczące jego samego oraz jego relacji ze światem. Terapeuta bezwzględnie stara się być uważnym obserwatorem wrażliwym na potrzeby dziecka. Podczas 2-3 spotkań konsultacyjnych psycholog nawiązuje przyjazną relację z dzieckiem opartą na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. Po każdym spotkaniu z dzieckiem możliwa jest krótka rozmowa podsumowująca z rodzicem.

Spotkanie podsumowujące z rodzicem

Po cyklu spotkań z dzieckiem psycholog proponuje podsumowujące spotkanie z rodzicami, ponownie bez obecności dziecka. Podczas spotkania omawiane są wyniki obserwacji, propozycje wsparcia, wypracowanie strategii rozwiązania problemu z aktywnym uczestnictwem rodziców.

Terapeuta kierując się swoją wiedzą, doświadczeniem oraz pozyskując jak najwięcej rzetelnych informacji o dziecku i relacjach rodzinnych nie dokonuje ocen. Przede wszystkim daje wsparcie rodzicom w kształtowaniu i budowaniu ich kompetencji wychowawczych, po to, aby skutecznie radzili sobie z trudnościami oraz problemami, których doświadcza ich dziecko.
    

Komentarze

  1. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem zdania, ze to nic strasznego i właśnie w taki sposób możemy naszym dzieciom przede wszystkim pomóc. Mogę także każdemu polecić lekturę artykułu https://multirodzice.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-u-dzieci/ gdzie bardzo ciekawie opisano zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

MOXO

Moxo,  to obiektywne i wiarygodne narzędzie wspierające diagnozę ADHD.  To innowacyjny komputerowy test ciągłego wykonywania, który skutecznie wspomaga proces diagnozy ADHD. Narzędzie to zapewnia dokładne pomiary wszystkich podstawowych objawów:  - zaburzeń uwagi  - czasu reakcji  - impulsywności  - nadruchliwości  Moxo występuje w dwóch wersjach wiekowych:  - dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat  - dla młodzieży i dorosłych w wieku 13 do 60 lat

Metoda Feuersteina

 Komu to pomoże Terapia w wersji standardowej jest adresowana do dzieci od szóstego roku życia i dorosłych, szczególnie seniorów. Wesprze osoby z następującymi trudnościami w poznawczymi: dysleksja dyskalkulia problemy z koncentracją uwagi, nadpobudliwością i impulsywnością (ADD; ADHD) obniżona sprawność intelektualna uogólnione trudności w uczeniu się nieharmonijny rozwój intelektualny trudności związane z zaburzeniami centralnego układu nerwowego (jak epilepsja czy stany pourazowe CUN) trudności wynikające z zaniedbań środowiskowych Więcej przeczytasz TUTAJ  >>>