Co nowego w poradnikach dotyczących ADHD?

 "100 pomysłów, jak lepiej radzić sobie z ADHD" autorstwa Francine Lussier. Książka wydana w 2020 roku przez Grupę Wydawniczą Harmonia 


    Nie planowałam zakupu nowej książki związanej z ADHD, bo wydawało mi się, że w tym temacie powiedziano już wszystko i nie da się już wnieść niczego wartościowego, ani czegoś czego już byśmy o tym zaburzeniu nie wiedzieli. 
Myliłam się i nie chodzi tutaj o nowe informacje, a o sposób w jaki autorka rozprawiła się z tym zaburzeniem rozwojowym.
W telegraficznym skrócie przypomnę, że ADHD jest zaburzeniem o podłożu neurologicznym i pojawia się przed siódmym rokiem życia. Objawia się deficytami uwagi bądź nadaktywnością i impulsywnością.
Wspomniany poradnik skierowany jest do nauczycieli i rodziców dzieci z ADHD, a także do młodzieży z tym zaburzeniem. Autorka sama zmagała się w dzieciństwie i młodości z nadpobudliwością, może dlatego atutem tego poradnika jest jego prostota. Treści o charakterze specjalistycznym przeplecione są wypracowanymi sposobami radzenia sobie z ADHD.
Wśród setki pomysłów znajdziecie chociażby takie:
  • jak zmierzyć się ze stereotypami,
  • jak pomóc się dziecku zorganizować,
  • jak wprowadzić dyscyplinę, biorąc pod uwagę objawy dziecka,
  • jak opracować system motywacyjny,
  • jak dostosować i urządzić otoczenie, by złagodzić objawy ADHD,
  • jak zachować zimną krew,
  • jak zoptymalizować kształcenie,
  • jak pomoc dziecku odkryć jego pasję,
  • jak przygotować się w czasie wakacji do nowego roku szkolnego,
  • jak pomóc dziecku zbudować i utrzymać krąg znajomych,
  • nauczyciele dowiedzą się jak ustalić plan interwencji,
  • jak pomóc uczniowi, gdy już nad sobą nie panuje,
  • jak dać uczniowi szanse wykazania się. 
Dawkę życiowych i rzeczowych podpowiedzi otrzymają również młodzi ludzie z ADHD.
  • sporządź listę rzeczy do zrobienia,
  • używaj terminarza,
  • nie zasłaniaj się swoim ADHD,
  • przyjmuj pomoc rodziców i nauczycieli,
  • ogranicz źródła rozproszenia,
  • używaj właściwych strategii uczenia się,
  • naucz się szanować innych itd. 
Wyobrażam sobie, że już pytacie: "no.., niby jak zachować zimną krew?" Odpowiedzi wprost na to pytanie nie najdziecie w poradniku, ale czytając informacje zamieszczone pod tym tytułem być może uśmiechniecie się do siebie pod nosem. Możliwe, że zgodzicie się z autorką, że wiele dzieci z ADHD nauczyło się wykorzystywać swoje objawy w dorosłym życiu do tworzenia awangardowych dzieł sztuki, do prowadzenia swojej firmy. Dynamicznie, odważnie, pomysłowo i z rozmachem. A może stały się cenionymi pracownikami dzięki swojej szybkości działania, kreatywności i umiejętności podejmowania odważnych decyzji? Dlaczego? Bo nie poddały się stygmatyzacji, a ich rodzice zawsze w nie wierzyli.

Jeśli chcecie ponownie uwierzyć w swoje dziecko i przeorganizować życie, aby pomóc mu w osiągnieciu celu, to ta książka jest dla was. Zachęcam do lektury.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego

Dwa domy jedno dzieciństwo

Kluczem do sukcesu jest właściwa diagnoza